Als (nieuwe) eigenaar kunt u na het afronden van de aankoop en het inrichten gaan genieten van uw recreatiewoning met tuin, de mooie bosrijke- en landelijke  omgeving en zeker ook de stad Lochem. Als Belangenvereniging raden wij u dan ook aan dat genieten vast te houden. Permanente bewoning op Resort de Achterhoek is niet toegestaan. Wel is het mogelijk 365 dagen per jaar te recreëren.

U dient over een adres te beschikken van de gemeente waar u ingeschreven staat in de basisadministratie en wat dus uw woonadres is. Voor meer uitleg en regelgeving hierover verwijzen u naar de gemeente Lochem.

Ongetwijfeld komt u ook in contact met buren en andere eigenaren van een recreatiewoning op het Resort. Dan komen er vaak verhalen los over wat iedereen heeft meegemaakt, nadat de recreatiewoning eigendom is geworden. De ene keer positief, de andere keer negatief.

Als Belangenvereniging willen we u graag informeren over de zaken en de gang van zaken waar u als eigenaar mee te maken kunt krijgen. Eigenaren die al een eigen recreatiewoning in bezit hebben zullen genoeg hiervan herkennen.

Als eerste punt:  De contacten met Europarcs zelf:

Europarcs stuurt u met enige regelmaat nieuwsbrieven en reclameaankondigingen. Wij vragen vooral uw aandacht voor de nieuwsbrieven. Vaak staan daar al aankondigingen in met voornemens op plannen voor het daarop volgende jaar. Veranderingen worden nog al eens eenzijdig aangekondigd en doorgevoerd. Ook al zijn hunvoornemens goed bedoeld en lijken deze in het belang van het Resort te zijn, let goed op wat er gaat veranderen en wat het ons, eigenaren, kan gaan kosten. Als Belangenvereniging houden wij dit goed in de gaten en proberen wij daar, waar mogelijk, wat aan te doen.

Als u vragen of iets te melden heeft kunt u dit doen bij de receptie van het Resort of via de email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Zij geven meestal aan of, gelijk actie te ondernemen als dat nodig is, of verwijzen u naar de juiste contactpersoon die binnen enkele dagen reageert.

Contact met de parkmanager verloopt soms goed, maar helaas vaker vooral erg moeizaam, wisselend, onvoorspelbaar en teleurstellend qua uitkomst.

De Belangenvereniging heeft sinds kort weer 2x per jaar een gesprek met een vertegenwoordiger van de directie van Europarcs. De resultaten van dit overleg melden wij u terug op de ledenvergadering die 2x per jaar gehouden wordt.

Ieder jaar stuurt Europarcs aan u een aantal facturen:

  • De parkservice bijdrage met toegevoegde overige kosten;
  • Voorschot GWE en de jaarafrekening GWE (gas, water, elektriciteit). Dit tenzij u met Liander zelf een contract hebt afgesloten en aangesloten bent op hun netwerk voor de levering van elektriciteit en gas. U heeft dan ook de vrije keuze voor een eigen energieleverancier;
  • De kosten voor Noodzakelijke Werkzaamheden (NZW). De Belangenvereniging heeft het bij Europarcs voor elkaar gekregen dit voor een vast bedrag, voor een periode van 5 jaar, vast te stellen. Dit gaat over de periode van 2015 t/m 2019. Voor de volgende periode van 5 jaar zijn de onderhandelingen nog gaande. Alle eigenaren die hiermee akkoord zijn gegaan krijgen hiervoor een factuur  van Europarcs. Voor degene die niet voor akkoord hebben getekend, bepaalt Europarcs zelf wat de hoogte van uitgaven van het afgelopen jaar zijn geweest voor de noodzakelijke werkzaamheden. Die factuur, waarvan Europarcs zegt dat dit de werkelijke kosten zijn geweest, is de afgelopen 5 jaar aanmerkelijk hoger uitgevallen dan het vaste bedrag.

U krijgt diverse, overige facturen van respectievelijk

  • de gemeente Lochem (WOZ en Rioolheffing);
  • het Hoogheemraadschap Rijn en IJssel (waterschapsbelasting);
  • itt desk, voor de kosten voor tv en internet (als u zich hiervoor heeft aangemeld).

We hebben ze nog even voor u uitgewerkt:

Versie 1: 24 juli 2020